Sunday, May 18, 2008

Cuti@holiday..

Assalamulaikum...pembuka bicara...kaifa haluk???..



Diri ini..

bagaimana hatimu?

sudahkah ia lemas dengan cinta itu?

bagaimana dgn kotak fikiranmu?

Apakah ia sudah ketemu ingatan itu?


hampir seminggu kami(ana pun termasuk sekali) di kg masing2,esp penggerak karisma..ramai yang balik semenanjung..kecuali kak juea..dr smnjg balik ke srwk semata-mata atas tujuan dakwah..may Allah bless u...cuti memang satu benda yang menyeronokkan,bgn lewat,makan byk,tido..dan sebagainya..tapi bagaimana sebenarnya cuti seorgn daie??persoalan ini selalu menggangu fikiran ana setiap kali pulang bercuti..yang ana paling takut ialah gejala FUTUR..bersikap kemalas-malasan dan tahap ibadah menjadi kurang...wa nauzubillah.Ya Allah smg aku dan sahabat-sahabatku termasuk dalam golongan yg istiqamah..



Bagi mengelakkan diri ini terjerumus dlm gejala FUTUR,ana ingin berkongsi beberapa perkara yang mampu kita lakukan termasuk adik2 di luar sana..ini yang ana cuba lakukan..:



a)Sentiasa yakin bahawa Allah melihat perbutan kita...yakin lebih drpd mcm ada cctv,kalau ada cctv kita cam control macho kan..maka kalau kita yakin Allah ada maka lakukan lebih dr itu..

b)Banyakkan bacaan quran,at least 2 muka surat..tak susah 2 muka jer beb

c)jgn loss contact dgn kawan2 yang memberi inspirasi...pembakar semangat..at least kita terbakar skit..

d)cuba hadiri majlis ilmu dgn sebanyak mungkin...mana2 ada prg pegi..tido pun takpe kat sana dpt pahala..

e)banyakkan melakukan perhubungan dgn sahabat2 yg beriman diluar sana:even kalau kita gi makan-makan and sembang2 ia dapat meningkatkan tahap iman kita..dgn niat kita bertujuan menambahkan iman..

f)jgn duduk bersendirian..ia mengundang sikap berkhayal dan mempengaruhi kita utk melakukan perkara yg negatif..lainlah kalau duduk seorg diri nak tafakkur...

g)doa..doa...doa..teruskan berdoa moga Allah tetapkan iman kita,cabaran dan godaan di sekelilig kita sgt besar..doa yg jadi senjata..berdoalah"rabbana la tuziq qullubana 'ala dinnik..."



Peringatan ini adalah sebenarnya untuk diri ana..setiap individu ada cara dan strategi sendiri...semoga cuti ini,kita lebih bersemangat..mantapkan bacaan..tingkatkan ibadah..dan gunakanlah peluang untuk bersama dgn family masing2...mis u all..



p/s;cuti pun cuti gak..karisma srwk tetap meniaga..pada adik2 yang nak pin kayu @ keychain @ sticker..terus hubungi, akak 019-4686948

No comments: