Tuesday, January 6, 2009

PKN 2008

Insya Allah, untuk kali ni, k.yong akan kongsikan dengan antum tentang perjalanan PKN 2008 yang k.yong dan k.iyah(kamilah) telah hadiri di Auditorium Muzium Shah Alam pada 26-28 Disember 2008.

26 Disember 2008

Seawal pagi, macam biasa, pergi ke tempat kerja yang k.yong praktikal. Siap bawa beg baju yang nak di bawa ke Shah Alam. Semangat betul nak pergi ke PKN,hehe..Walhal penerbangannya jam 9.15 mlm, dan dijangka sampai ke Shah Alam pada jam 11.45mlm..hehe..Bukan apa, lepas kerja terus kawan k.yong hantar ke airport..Dah tak sempat lagi nak balik ke rumah sewa. Itulah bawa semua beg baju ke pejabat. J

Jam 6.20 petang hujan juga di KK. Alhamdulillah, sesampai airport terus menunaikan solat maghrib dan tunggu sampai waktu isya’ baru masuk ke dalam tempat perlepasan penerbangan. Keadaan luar masih hujan,hmm..risau juga kalau-kalau ‘flight delay’.. Jam dah 9.05 mlm, tapi barisan penumpang yang beratur panjang nak masuk ke dalam ‘belon’ tak bergerak-gerak lagi. Statik macam tue jek. Huhu..Dalam hati k.yong dah terdetik..”Alamat sampai lambat la ke Shah Alam ni..” Ting..ting..ting.. Alhamdulillah, akhirnya tepat jam 9.15 mlm k.yong pun bertolak dari Sabah. Sebelum masuk tu dah mesej Akh Bai n K.Sod yang bakal menyambut kami (k.yong n k.iyah) di kL sentraL.

Perjalanan yang mengambil masa selama 2 jam 15 minit, akhirnya k.yong sampai ke Terminal LCCT pada jam 12.05 pagi. Sesampai sahaja di Terminal, cepat-cepat buka ‘handset’, 1st thing in mind nak cari k.iyah. Walaupun dah lebih dari jam 12 pagi, tapi keadaan di Terminal masih lagi riuh rendah. Dalam keriuhan tue tercari-cari kelibat k.iyah..

-One message received-

Salam, k.yong, org baru sampai.

-k.iyah

Betul-betul nak dikatakan berjodoh, ternampakla k.iyah di depan mata..hehe..Tanpa membuang masa lagi, kami terus membeli tiket ke kL Sentral memandangkan kaunter tiket akan ditutup pada jam 12.30 pagi.

Sampai di kL sentraL pada jam 1.45 pagi dan disambut oleh k.Sod dan Akh Bai..Kami terus di bawa ke tempat penginapan di asrama salah sebuah sekolah agama di kawasan yang berdekatan dengan muzium Auditorium Shah Alam dan tapak karnival. Lebih kurang jam 2.30 pagi juga la kami sampai ke destinasi. Sepanjang perjalanan, memang rasa penat sangat. Tapi, di sebabkan terlalu sangat berdebar-debar dengan PKN, k.yong dan k.iyah sibuk menyusun ayat untuk perbahasan di PKN nanti. Nak dipendekkan cerita, kami pun berjaga hingga menunggu waktu Subuh. Alhamdulillah, Allah berikan kami kesempatan untuk bertahajjud dan solat hajat pada malam itu. Azan berkumandang seawal jam 5.05 pagi…”Eh, awal jugak masuk Subuh kat sini Kamilah,” tanya k.yong pada k.iyah. “Akak, gerak saya jap lagi kalau dah masuk Subuh, ngantuk sangat ni,” balas Kamilah. Siannye kat k.iyah..Sambil dia terlelap sekejap, akak masihla berfikir-fikir dah masuk Subuh ke tak nie.hehe.. Pada jam 5.30 pagi, k.yong gerak k.iyah, kami pun menunaikan solat Subuh bersama-sama. Lepas solat, tertidur ayam sekejap…Penat sangat dah mata nie..

“Kak…,kak…,kak,…”

Mata terpejam, terus dicelikkan..hehe..

“Akak bangun, dah Subuh..” kata seorang adik yang juga turut terlibat dengan PKN.

K.yong tergumam sebentar. Kepala nie berpusing-pusingla, ligat berfikir..”Aik, tadik bukan aku dah Solat ke ek?” k.yong bermonolog sendirian.

“Errr..Adik..akak rasa mcm dah solat Subuh tadi..Jam 5.30 mcm tue..”kata k.yong dengan konfidennyer..

“Eii..Akak..sini jam 6.20 gitu baru masuk Subuh..Akak nie..mimpi ek..”kata adik tue sambil ketawa.

“Hehe..,”k.yong tersenyum kambing ajela..Cepat-cepat gerakkan k.iyah yang masih lagi lena dibuai mimpi, ape lagi?? Terus tunaikan solat sUbuh..

Rupa-rupanya..alkisah terlalu kemaruk sangat menyangkakan Waktu Subuh mcm Sabah n Sarawak, bila dah kat Semenanjung dengar azan jam 5 pagi tadi terus ingat dah masuk waktu Subuh..hehe..Azan yang awal tue nak kejutkan org untuk bangun menunaikan Qiamullail..

PATUTLA….hehe..hehe..ketawa ajela k.yong n k.iyah sepanjang pagi yang hening itu..haha

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

27 Disember 2008

Awal pagi lepas Subuh tue, kami berjalan ke muzium Auditorium tue..Wah, disebabkan ke’awalan’ sangat kedatangan kami, sampaikan kaunter pun tak dibuka lagi..Hai…Semangat betulla nak ber’PKN’ akak 2 orang nie..hehe..

Disebabkan semalam sedikit kelaparan dalam perjalanan ke Shah Alam, kami sama-sama mencari kalau-kalu ada gerai yang dah di buka. Alhamdulillah, rezeki pagi tersebut, dapat kami menjamu selera untuk mengisi perut yang berkeriut…hehe..Kebetulan pula..bertemu dengan 2 orang akhawat dari UMP iaitu Ukhti Syafarah dan Ukhti Maryam. Berta’aruf dan sama-sama berjalan ke tempat program PKN.

Ok, kisah diteruskan dengan program yang bermula pada jam 8.30 pagi. Ramai juga pemerhati dan perwakilan yang datang..Seluruh pelusuk negeri boleh dikatakan memeriahkan PKN. Untuk pengetahuan semua, Karnival Kebudayaan Belia & Komuniti 2008 turut diadakan berserta dengan PKN tue.. Memang banyak aktiviti yang dijalankan sepanjang Karnival tersebut. Ada jualan, ada pertandingan dan macam2 lagi. Aktiviti di karnival, k.yong dan k.iyah hanya dapat sertai sebaik selepas program PKN.

Tentang PKN

Sebenarnya apa yang dibahaskan adalah berdasarkan Ucapan Dasar Presiden KnL yakni Akh Mohd Amirul Mohd Letfee. Tema PKN pada tahun nie adalah “PEMIMPIN BERORGANISASI, PENGGALAS MISI” . Setiap perwakilan dari semua pelusuk negeri perlu membahaskan, mencadangkan, mengkritik dan meng’ yang sewaktu dengannya daripada ucapan dasar tersebut. Antara perkara yang di sentuh adalah tentang Syariah:Perjuangan Kita, Menjayakan Misi Karisma, Menuju Penghujung Rancangan Fikrah Islam Dominan di Alam Kampus (FIDAK 1), Rancangan JIM 2 dan Karisma, Melonjakkan Karisma ke hadapan, Memperkukuh Organisasi, Fokus tentang pembangunan Ahli, Mengklon Abdul Rahman bin Auf, Menempatkan Karisma di hati masyarakat, Karisma dimasa hadapan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Karisma, Membina pemimpin masa hadapan, Pemuda dan perubahan, Menonjolkan keupayaan pemimpin dan beberapa sorotan isu semasa tahun 2008 yang termasuk tentang Fenomena Barack Hussein Obama, Saudara di Palestin, Senario Politik semasa, Finance, Food and Fuel Crisis, Pindaan AUKU dan Pilihanraya Kampus.

Wah..Sudah tentu apa yang dapat k.yong simpulkan, pengalaman kali pertama ke PKN sangat berharga. Di sini betapa kita dapat melihat gerakan mahasiswa menjadi indeks yang penting dalam pembangunan masyarakat dan negara. Juga, dalam mencapai mahasiswa yang berintelek dan berakhlak, perbincangan seperti ini amatlah bermanfaat. Kebiasaan kita melihat rata-rata mahasiswa bila di soal tentang isu semasa kebanyakannya tidak mengetahui malah tidak mengambil tahu pun. Oleh itu, ini juga adalah usaha Karisma dalam melahirkan mahasiswa yang berintelek dan mempunyai saksiah yang tinggi, tidak lain dan tidak bukan adalah pentingnya untuk membentuk sebuah negara daulah islamiyyah.

Kata-kata dari PKN yang tersemat di dalam ingatan adalah seperti berikut:

1. Kefahaman yang jelas tentang dakwah. Mantapkan lagi pengetahuan serta tingkatkan diri dalam beramal. Surah As Saff (1-4) menitip di bibir berkali-kali kerana kita tak mahu tergolong dalam golongan yang memperkatakan dan tidak mengerjakannya.

2. Dakwah itu tidak akan mati. Dakwah akan berterusan dengan adanya kita atau tiadanya kita. Oleh itu, kita seharusnya bersyukur apabila dipilih untuk berada di jalan ini memandangkan Allah tahu akan kemampuan kita.

3. Sentuhan tarbiyyah. Tongkat utama dalam Karisma termasuklah TPSM dan Dana. Oleh itu perlu dimantapkan bagi setiap lokaliti. Memperkemaskan database usrah serta prestasi mad’u masing-masing.

4. Kreativiti Murabbi. Dalam pengendalian usrah, murobbi perlu bersikap inisiatif dan kreatif dlm menghidupkan halaqah, komited, istiqamah dan progresif. Ini adalah bagi melahirkan 600 nuqaba menjelang 2010.

5. Amalan kita. Selain mengajak orang lain dalam berdakwah, perlu dititikberatkan juga dalam mendakwahkan diri kita sendiri. Sentiasa bermuhasabah dengan diri sendiri. Tingkatkan amalan.

6. Surah An Nisa’ (9 dan 77). Sudah mantapkah kita menyediakan pelapis? Kalo diajak untuk berperang, adakah kita bersedia?Sanggup untuk berjihad?

7. SISMA KnL- menjadikan satu platform untuk memperkasakan akhawat jika mengalami masalah tertentu dalam program misalnya atau tanzim.

8. Kearah FIDAK, apa yang diperlukan adalah kualiti BUKAN kuantiti!!

9. Kesimpulannya, bersama dalam satu tujuan, untuk dakwah ini, perlukan kefahaman..Disebabkan itu, tarbiyyah mesti diteruskan walau di mana-mana. Allah sentiasa bersama kta untuk segala kerja.

Ini bahagian yang paling terkesan

“Bila kita dalam berpersatuan di dalam kampus, kita diberi jawatan, kita dapat menjalankannya dengan baik. Tapi kenapa dalam KARISMA perlu berkira?”

Sememangnya betul apa yang disebutkan dalam ayat di atas. Bagi k.yong, kadang kala dalam keadaan tidak kita sedari, selalu kita mengeluh dengan apa yang kita di amanahkan dalam Karisma. “Ala, tak cukup ilmu lagi, takleh nak berdakwah” atau “Ana, tak cukup baik lagi, tak layak pun dalam tanzim”..itu kata-kata yang sering dengar. Kenapa kita tak mengeluh pun bila dilantik sebagai jawatan tertinggi atau ahli jawatankuasa dalam kampus?Sama-sama kita muhasabah diri kita..

Malamnyer…

Pada sebelah malam, diadakan Forum dan Nasyid turut diadakan di tapak karnival. Pusat-pusat jualan pun tidak kurang hebatnya. Agak memberangsangkan sambutan pada malam itu. K.yong dan k.iyah mengambil kesempatan pada malam tersebut sama-sama mengumpul contact number penjual, bukan ape dalam nak menambah operasi dana bagi K-Sarawak…hehe..(Ish..ish..sempat lagi tuh..)

Sempat beramah mesra dengan akhawat perwakilan dan pemerhati. Ukhuwah terbina mudahan berpanjangan..Insya Allah!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28 Disember 2008

Seawal jam 5 pagi dah bersiap-siap untuk pulang ke Sabah dan Sarawak. Penerbangan k.yong dan k.iyah dalam jam 10 pagi. Alhamdulillah, kami dihantar oleh Ukhti Najwa dan Ukhti Salwa..(Syuqran ya Ukhties..) K.iyah berlepas dahulu ke Sarawak manakal k.yong berlepas ke Sabah dalam 10 minit kemudian. Satu pengalaman indah bagi k.yong untuk disematkan dalam ingatan dan dikongsikan pada adik-adik tersayang..

Secara kesluruhannya,apa yang penting di sini, kita tidak hanya mahu bicara dan terus bicara. Apa langkah kita? One..Two..Three..ACTION!! Mari kita bertindak untuk merealisasikan FIDAK 2015!! Allahu Akbar…!

-with lurve-

k.yOng

2 comments:

::mEncAri nUr:: said...

mabruk wat akak n kamilah..cayelah..i know kehadiran antunna ke PKN akan mberi kesan yg mdalam..salah satu objektif kenapa kami mhantar akak n kamilah..hopefully both of u get the experience..n dpt manfaatkan sebaiknya..teruskan perjuangan..moga ia bukan berhenti disini..

juea

Anonymous said...

syuqran ukhti..doakan bersama..mudahan istiqamah selalu buat diri yang serba lemah dan sahabat2 seperjuangan.. :)